• 1400/06/22 - 13:24
  • تعداد بازدید خبر : 2812
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

پزشکان منتخب گیلان تقدیر شدند/ تقدیر ناظران و یاوران مبارزه با کرونا از عملکرد جهاد گونه حوزه سلامت گیلان

رییس‌کل دادگستری گیلان و جمعی از مسوولان استانی، طی مراسمی، ضمن قدردانی از خدمات پزشکان در طول بحران کرونا، عملکرد جهاد گونه دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به‌ویژه در توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها، مورد تحسین قراردادند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ صبح امروز همایشی به‌منظور تقدیر پزشکان منتخب دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی -رییس‌کل دادگستری استان گیلان، دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سرهنگ حسین حسن‌پور- جانشین فرماندهی انتظامی گیلان، سرهنگ سید اکبر قاسمی-فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت، دکتر رضا قنبرپور مقدم-معاون درمان تأمین اجتماعی گیلان، رؤسای بیمارستان‌های گیلان و جمعی از پزشکان در سالن همایش‌ مرکز آموزشی و درمانی پورسینا رشت برگزار شد.
اقدامات زیرساختی عاجلی در بحران کرونا انجام گرفت
دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت و تقدیر از همه فعالان این عرصه، اظهار داشت: استان گیلان جزو استان‌های اول در ابتلا به بیماری کرونا بوده و از ابتدا تاکنون حدود ۷۳ هزار و ۸۰۲ نفر از این عزیزان در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند.
وی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه های واکسیناسیون کرونا در استان، افزود: در کل استان ۲۷۶ پایگاه واکسن با حدود ۵۰۰ تیم واکسیناسیون وجود دارد و خوشبختانه این روند در استان شتابی مضاعف گرفته است. در این زمینه، تأمین و تحویل محموله‌های بیشتری از واکسن به استان گیلان، در دستور کار قرار دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ارایه آمار واکسیناسیون کرونا در استان، تصریح کرد: مجموعاً یک‌میلیون و ۴۴۷هزار و ۹۸۲ دوز واکسن در استان تزریق‌شده است که این رقم، نسبت به متوسط کشوری در حد مطلوبی قرار دارد.
دکتر سالاری با مروری بر تاریخچه تشکیل بسیج ملی مبارزه با کرونا در ابتدای شیوع کرونا با همکاری سپاه و بسیج، یادآور شد: علاوه بر این همکاری، قرارگاه مشترک دیگری با همکاری سپاه و بسیج برای مهار این ویروس نیز تشکیل‌شده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه بار سنگین بیماری کرونا در گیلان با وجود مسایل موجود در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش زیرساخت مراکز درمانی، امر خدمت رسانی را دچار مشکل می کرد، افزود: راه‌اندازی پایگاه اورژانس، افتتاح مرکز کوهورت، افزوده شدن ۱۷ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس گیلان، افتتاح نخستین مرکز کاشت حلزون شنوایی در شمال کشور و یا بهره‌برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده باانرژی بالا در بیمارستان رازی پس از ۱۰ سال ازجمله اقداماتی بود که تنها در مدت کوتاهی در حوزه سلامت گیلان و در راستای ارایه خدمات مطلوب به گیلانیان، به انجام رسید.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اقدام قابل‌توجه و عاجل صورت گرفته در جهت توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه تأمین امکانات رفاهی و اسکان برای دانشجویان دانشگاه، خاطرنشان کرد: بیش از 25 سال حتی یک متر به فضای فیزیکی خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزوده نشده بود اما خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی شهید سلیمانی با ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای نخستین بار و همچنین خرید یک خوابگاه دانشجویی دیگر با اعتبار ۷۲ میلیارد تومانی، از جمله اقدامات به انجام رسیده در این برهه زمانی بوده است.
دکتر سالاری همچنین به تجهیز و بهره‌برداری دو بیمارستان در شرق و غرب استان در ماه‌های نخست شیوع کرونا در گیلان اشاره کرد و اذعان داشت: تجهیز و بهره‌برداری از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی تالش و همچنین تجهیز و بهره‌برداری از بیمارستان جایگزین لنگرود مجموعاً با ۸۰۰ تخت در روزهای نخست شیوع کرونا افتتاح شد و وارد چرخه سلامت استان شد.
وی افتتاح ۳۲ پروژه عمرانی حوزه سلامت با اعتبار 489 میلیارد تومانی را از دیگر اقدامات انجام گرفته، خواند و افزود: با پیگیری‌های منظمی که صورت گرفته بیش از دو هزار میلیارد تومان پروژه در ردیف‌های اعتباری ملّی تعریف شده است.
رییس دانشگاه همچنین به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مشترک عمرانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای این همکاری آغاز عملیات اجرایی احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی جایگزین پورسینا و همچنین تکمیل دانشکده پزشکی در سایت لاکان در دستور کار قرارگرفته است.
دکتر سالاری وجود دستگاه تصویربرداری پزشکی در بحران کرونا را حایز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: ۹ دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس در بیمارستان‌های استان راه‌اندازی شده است و مردم ساکن در هر شهرستان، خدمات درمانی مرتبط با این دستگاه را در بیمارستان محل سکونت خود دریافت می‌کنند و از طرفی از ارجاع بیمار به مرکز استان و همچنین بخش خصوصی جلوگیری می‌شود.

پزشکان و پرستاران هیبت کرونا را شکستند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی-رییس‌کل دادگستری استان گیلان نیز در این نشست با تقدیر از تلاش مدافعان سلامت، اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد شیوع کرونا علاوه بر تقدیر خدا، تدبیر بشری نیز بوده است.
وی با اشاره به اینکه بروز بلایی چون کرونا ، تلفیقی از تقدیر و تدبیر است، افزود: شیوع بیماری کرونا ابتدا با هیبت حاکمیت می‌کرد و این پزشکان بودند که با شناسایی و در پیش گرفتن اقدامات، اقتدار و هیبت آن را شکسته و اکنون آرامش نسبی در جامعه حاکم است.
رییس‌کل دادگستری گیلان، آموختن علم پزشکی را لازم و منطقی دانست و تصریح کرد: با آمدن کرونا مردم تنها شدند و این تنهایی مصداقی از مرگ است و در این میان، پزشکان هستند که در فرایند بین حیات و مرگ نقش‌آفرینی کرده و مردم را از این تنهایی و وحشت رها می‌کنند.
حجت‌الاسلام خلیلی با تاکید بر نقش بی بدیل پزشکان و پرستاران در بهبودی بیماران مبتلا اذعان کرد: زمانی که والدین، برادر و خواهر از بیمار فرار می‌کردند، پزشکان و پرستاران بر بالین بیماران حاضر شده و از لمس بیمار مبتلا امتناع نمی کردند.
وی با بیان اینکه در شرایط سخت کرونایی ما شاهد تلاش‌های سخت‌کوشانه دکتر سالاری و همکارانشان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در ابتدای شیوع کرونا دسترسی ما به امکانات بسیار ناچیز بود و در چنین شرایطی همه کادر بهداشت و درمان تلاش کردند که حاصل آن تجربه مورداستفاده برای دیگر استان‌ها شد.
رییس‌کل دادگستری گیلان در پایان از همبستگی ایجادشده در بحران کرونا در گیلان تقدیر و تاکید کرد: همبستگی و همدلی همه‌جانبه بین دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه نهادهای انقلابی، انتظامی و نظامی در استان وجود داشت که شایسته تقدیر است.
اراده کادر بهداشت و درمان، سلامت را برای ما به ارمغان آورد
دکتر جان احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در این نشست با تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت در بحران کرونا، اظهار کرد: همان‌گونه که مردم در جنگ تحمیلی، قدردان رزمندگان بودند امروزه نیز قدردان زحمات کادر بهداشت و درمان هستند.
وی با اشاره به حایز اهمیت بودن طبابت در اسلام، افزود: خداوند نخستین طبیب است و اسلام برای طبیبان ارزش و احترام خاصی قایل است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به مواجه‌شدن حدود ۱۸ ماهه گیلان با جنگ تمام‌عیار و بدون توازن با کرونا، خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی خصایص و ویژگی‌های دشمن مشخص بود اما در جنگ کرونا نه ویروس را می‌شناختیم و نه ابزار کافی برای آن در دست بود.
دکتر آقایی با بیان اینکه اراده قوی در کادر بهداشت و درمان توانست سلامت را برای ما به ارمغان بیاورد، تاکید کرد: مدافعان سلامت در طول بحران کرونا خوش درخشیدند و مجموعه دادگستری در این دوران پیوسته یار‌ و یاور دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.
وی با اشاره به نهادینه کردن همکاری مردم با ستاد کرونا، تصریح کرد: این دستگاه در کنار سایر اقدامات با تشریح قوانین، هدایت افکار عمومی و لزوم مراقبت از خود و دیگران، همه را مجاب به همکاری باسیاست‌های تبیین شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان کرد.
مدافعان سلامت در بحران کرونا مجاهدت ویژه کرده‌اند
سرهنگ سید اکبر قاسمی، فرمانده سپاه ناحیه رشت نیز در این نشست با اشاره به حرفه مقدس طبابت در اسلام، اظهار کرد: به فرموده امام صادق علیه‌السلام نداشتن فقیه دانشمند، زمامدار پرهیزگار و پزشک مورد اعتماد مردم را با سرگردانی مواجه می‌کند.
وی با اشاره به اعمال وظیفه انسانی و پاک پزشکان و پرستاران در طول بحران کرونا، افزود: مدافعان سلامت در طول بحران کرونا مجاهدت ویژه کرده و در این مسیر شهدایی والامقام را نیز تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند‌.
فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت با اذعان به اینکه از نزدیک شاهد زحمات کادر بهداشت و درمان بوده‌ایم، گفت: در کنار تلاش مدافعان سلامت در پیش گرفتن اقدامات جهادی دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در حفظ، پایداری سلامت و اعتلای آن بسیار مؤثر بوده که شایسته تقدیر است.
مدافعان سلامت جهادگران خط مقدم هستند
سرهنگ حسین حسن‌پور، جانشین فرماندهی انتظامی گیلان نیز در این نشست ضمن تقدیر از مدافعان سلامت، گفت: سلامتی حقیقی‌ترین موهبت الهی است و مدافعان سلامت جهادگران خط مقدم هستند.
جانشین فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به جانفشانی کادر درمان در طول بحران کرونا، افزود: کادر پزشکی و پرستاری ثابت کرده‌اند‌ در خط مقدم، میان میدان هستند و از بخشیدن جان خود واهمه ای ندارند.
سرهنگ حسن‌پور با اشاره به همکاری تنگاتنگ نیروی انتظامی با کادر بهداشت و درمان، تصریح کرد: ۱۹۵ نفر از کادر نیروی انتظامی در طول بحران کرونا جان خود را در عرصه سلامت ازدست‌داده‌اند و ما همچنان با افتخار در خدمت مردم هستیم.

گفتنی است؛ بزرگداشت یاد و خاطره شهید مدافع سلامت دکتر وحید منصف، متخصص طب اورژانس و تجلیل از همسر و فرزند آن زنده‌یاد از بخش‌های شاخص در حاشیه آیین تقدیر از 40 پزشک دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,آخرین اخبار,اخبار اختصاصی,اخبار فوری,اخبار کرونا
  • کد خبر : 76184
سمیه  غفاری
خبرنگار

سمیه غفاری

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1400/06/22 13:24
آرشیو
Caspian Journal of Health Research

Caspian Journal of Health Research

Journal of Dentomaxillofacial Radiology , Pathology and Surgery

Journal of Dentomaxillofacial Radiology , Pathology and Surgery

Journal of Holistic Nursing and Midwifery

Journal of Holistic Nursing and Midwifery

Research in Medical Education

Research in Medical Education

Iranian Journal of Neurosurgery

Iranian Journal of Neurosurgery

Caspian Journal of Neurological Sciences

Caspian Journal of Neurological Sciences

Journal of Guilan University of Medical Science

Journal of Guilan University of Medical Science

Iranian Journal of Vascular Surgey and Endovascular Therapy

Iranian Journal of Vascular Surgey and Endovascular Therapy