جمعه 8 اسفند 1399
تاریخ 1399/10/22     تعداد دفعات مشاهده 116 بار     ساعت 09:19:15     گروه خبری اخبار بیمارستان ولایت

گرامیداشت یازدهمین بسیج ملی تغذیه برای پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم در بیمارستان ولایت رشت
تصویر

به گزارش روابط عمومی بیمارستان ولایت رشت : گرامیداشت یازدهمین بسیج ملی تغذیه برای پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم در بیمارستان ولایت رشت . دراین خصوص با برپایی درمانگاه تغذیه و ویزیت تعدادی از بیماران و همکاران مرکز توسط کارشناس تغذیه نکات مناسب برای تغذیه در دوره کرونا به ایشان توضیح داده شد و در ادامه طی مصاحبه ای با کارشناس تغذیه مرکز، سعیده ابراهیم زاده در این باره نکات قابل توجه ای را برای تغذیه سالم در دوره کرونا و پیشگیری از آن  بیان نمودند که به این شرح می باشد :

با توجه به شیوع بیماری کرونا و خانه نشینی در بیشتر ساعات روز، یکی از عوارض احتمالی آن چاقی و اضافه وزن است. از طرف دیگر ابتلا به چاقی، می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر مانند دیابت و افزایش فشار خون گردد. رژیم غذایی مناسب در صورت همراهی با فعالیت بدنی منظم در منزل نقش بسیار مهمی در کاهش وزن افراد چاق، حفظ وزن متعادل و جلوگیری از چاقی بر عهده دارد. بنابراین به منظور پیشگیری از بروز چاقی رعایت نکات زیر الزامی است:

 

  •       رعایت دو اصل تعادل (به معنای مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن) و تنوع (مصرف تمام گروه های اصلی مواد غذایی) در برنامه غذایی روزانه
  •       مصرف وعده های غذایی اصلی در یک ساعت مشخص (نظم در غذا خوردن)
  •       مصرف حداقل 2 واحد میوه در روز
  •       مصرف سبزی خوردن و سالاد همراه غذا
  •       در دسترس قرار ندادن تنقلات به منظور جلوگیری از ریزه خواری
  •       کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و چرب نسبت به زمان های فعالیت در خارج از منزل
  •       عدم مصرف غذاهای آماده و فست فود
  •       عدم مصرف نوشیدنی های گاز دار و آب میوه های صنعتی
  •       برنامه ریزی برای خواب منظم
  •       پرهیز از مصرف نوشیدنی ها و خوردنی های محرک و بر هم زننده خواب مانند قهوه، نسکافه و شکلات تلخ در ساعات عصر و شب

 

همچنین  ایشان در ادامه با بیان اینکه به منظور افزایش سطح ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزیجات از جمله سبزیجات برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گوجه فرنگی، انواع مرکبات و دیگر میوه ها و سبزی ها استفاده کنید. منابع غذایی ویتامین A و E نیز در تقویت سیستم ایمنی تاثیر گذار هستند.از منابع غذایی ویتامین آ به انواع میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات و از منابع غذایی ویتامین ای به انواع روغن های مایع مانند آفتاب گردان، ذرت، کانولا و ... می توان اشاره کرد.

در ادامه با بیان اینکه از خوردن غذاهای چرب و شورمانند انواع تنقلات شور، انواع کنسرو ها و شور ها، انواع سوسیس و کالباس، غذاهای آماده و فست فود ها خودداری کنید  و با توجه به این که ویروس کرونا به دمای معمولی پخت (70 درجه سانتی گراد ) حساس هستند، بنابراین به عنوان یک اصل کلی از مصرف محصولات حیوانی به صورت خام و کامل پخته نشده اجتناب شود. همچنین از خرید مواد غذایی به صورت فله ای و باز و بدون بسته بندی تا حد امکان خودداری شود و قبل از مصرف بسته ها نیز شسته شوند.

گفتنی است این درمانگاه با همکاری سوپروایزر آموزش سلامت ( لیلا ذرشین ) ، مسئول درمانگاه ( ربابه کیشی زاده ) و کارشناس تغذیه مرکز ( سعیده ابراهیم زاده ) برپا گردید .

در پایان تعداد 20 عدد بروشور به بیماران و همکاران مرکز برای مطالعه و یادگیری بیشتر اهداء شد.

قابل ذکر است که  یازدهمین بسیج ملی تغذیه  15 لغایت 30 دی ماه 1399 بعنوان پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم نامگذاری شده است.

 

 

پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم
پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم
پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم
پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم
پیشگیری از کرونا با تغذیه سالم