سایت اصلی دانشگاه |  جمعه 1 تیر 1397 English
جستجو:  
تاریخ 1397/03/05     تعداد دفعات مشاهده 13 بار     ساعت 11:07:23     گروه خبري اخبار شبکه های بهداشت و درمان شفت

تهیه مقاله ای در خصوص تغذیه صحیح در روزه داری توسط خانم زهرا نصراله زاده کارشناس تغذیه شبکه بهداشت شفت

به نام خدا

تغذیه صحیح در روزه داری

    ماه مبارک رمضان ماهی است که علاوه بر سلامت روح ،سلامتی جسم انسان نیز با تغذیه صحیح تامین می شود. چون روزه داری نقش موثری از نظر تاثیر بر قند خون ، فشارخون ،سطح چربیهای خون ، کنترل وزن، سلامت دستگاه گوارش و بهبود بیماریهای مختلف دارد.

بهتر است روزه دار از سه وعده غذایی استفاده کند : افطار –شام- سحری

 افطار: هنگام افطار باید از مواد غذایی استفاده شود که بطور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود ونیز در هنگام افطار نیاز فوری به آب و مایعات است . بنابراین ابتدا باز کردن روزه با شیر یا آب ولرم با عسل یا خرما یا کشمش و بتدریج مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر با سبزی یا گردو توصیه می شود.

شام (2 ساعت بعد از افطار) : غذاهایی مثل سوپ ساده و کم چرب – آش با حبوبات کم- حلیم بدون روغن -خوراک لوبیا-عدسی-خوراک سبزیجات، با کمی نان سبوسدار مثل نان سنگک تیره وبه همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالا د کاهو و دوغ توصیه می شود.

سحری : وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد، انواع پلوخورشت و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات (مثل عدس پلو-لوبیاپلو-سبزی پلو) به همراه مقدار کمی مرغ یا ماهی یا گوشت و ماست و سبزیهای تازه مثل سبزی خوردن یا سالاد کاهو (سالاد در حجم زیاد خورده نشود).

    سایر توصیه ها:

·        برای کسانی که اضافه وزن دارند بهتر است وعده شام را دیگر استفاده نکنند تا پس ازماه رمضان به وزن دلخواه برسند.

·        در فاصله بعد از سحر چای پررنگ ننوشید(برای جلوگیری از کم خونی و تشنگی در طول روز)

·        در وعده های سحر و افطار از پرخوری اجتناب کنید و تاحد امکان به جای مصرف انواع شیرینی مثل زولبیا وبامیه (که فقط حاوی انرژی و فاقد موادمغذی هستند) از خرما،کشمش و انواع میوه استفاده شود.

·        از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ شده در افطار و سحر خودداری کنید.

·        از مصرف آب زیاد به همراه افطار و سحر که سبب اختلال در هضم موادغذایی می شود،بپرهیزید و جهت جبران کم آبی بدن در هنگام روزه داری ؛در فواصل افطار تا سحر حتما آب(آب خنک یا ولرم باشد نه آب سرد و یا آب یخ) و مایعات کافی و میوه(از جمله آب میوه های طبیعی) مصرف کنید.

·        از کم خوری بیش از حد که می تواند به سوتغذیه ، سرگیجه، سردرد، اختلالات عصبی، لاغری مفرط، افت قند خون و... منجر شود خودداری شود.

·        از خوردن غذاهای متعدد در یک وعده خودداری شود زیرا باعث حالت تهوع و ناخوشی می شود.

·        نوجوانان، جوانان و افرادی که نیاز به انرژی زیاد دارند می توانند همراه با سحری مقداری آجیل خام و بدون نمک مصرف کنند.

·        برای پیشگیری از سوهاضمه توصیه می شود میوه قبل از غذا یا یک ساعت پس از غذا مصرف شود.

·        در طول ماه مبارک رمضان از مصرف انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش که فقط پرکننده حجم معده هستند و نیز غذاهای آماده باید خودداری گردد.

 

·        نوجوانایی که به هر علت نمی توانند غذای کافی و مغذی دریافت کنند می توانند بعد از افطار براساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین مناسب استفاده کنند.

راههایی برای کاهش احساس تشنگی:

·        کاهش حجم غذای دریافتی در وعده سحری ( زیرا مصرف غذای زیاد برای جلوگیری از گرسنگی باعث تشنگی بیشتری در طول روز می شود)

·        پرهیز از دریافت زیاد قند، شکر، شیرینی ها ، شکلات، زولبیابامیا ، شله زرد ، شربت غلیظ، نوشابه گاز دار، آب یخ و..

·        پرهیز از غذاهای شور حاوی ادویه زیاد، کله پاچه و سیرابی ، غذاهای سرخ کرده و چرب ، غذاهای کنسروی ( بخصوص تن ماهی )، سوسیس کالباس ، پلو خورشت وگوشت زیاد در وعده سحری.

·        پرهیز از نوشیدن چای زیاد( چای مدر بوده و باعث کم آبی می شود)

·        مصرف میوه هایی مثل انواع آلوها، انگور،خربزه، هندوانه، گرمک، طالبی، زردآلو،هلو،شلیل، گیلاس ، توت، سیب، گلابی، مرکبات .

·        مصرف متعادل سبزیها مانند خیار، گوجه، فرنگی، کاهو، سبزی خوردن و...

·        نوشیدن شربت های خانگی مثل شربت خاکشیر، تخم شربتی، شربت عسل و آبلیمو و گلاب ، دوغ بدون نمک و آب پس از غذای سحری به کاهش احساس تشنگی در طول روزه داری کمک می کند.

·        مصرف آب میوه های طبیعی در فاصله بین افطار تا سحرکمک زیادی به تامین آب بدن و جلوگیری از تشنگی می نماید.

·        سعی کنید در ماه مبارک رمضان بیشتر از غذاهای خانگی و تازه استفاده کنید.

 

                                   "واحد تغذیه مرکز بهداشت شفت"-اردیبهشت 97

نظرات کاربران
نظرشما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :