سه شنبه 3 اسفند 1395
 
 
تغذیه و رژیم درمانی

                                 دیابتی ها در دید و بازدید های نوروزی

معمولا" در جشن ها و مهمانی هایی که انواع واقسام غذا و نوشیدنی برای پذیرایی فراهم است می تواند همراه با تنش و اضطراب برای فرد دیابتی و حتی خانواده او باشد.افراد دیابتی در مواجهه با ا ین شرایط به دو صورت برخورد می کنند یا اینکهبه طور کلی دیابت را فراموش کرده و به میزان دلخواه و البته زیاد از تمامی مواد غذایی میل کرده وبه جبران آن میزان دارو(قرص یا انسولین)را افزایش داده که می تواند منجر به افت قند خون چند ساعت پس از صرف غذا باشد.(اگر مهمانی وعده شام باشد باعث افت قند خون در نیمه شب می شود که خطرناک است)ویا خود را از همه خوراکی ها محروم کرده و حس بدی را در خود و سا یرین ایجاد می کند.هیچ یک از این 2 راه صحیح نیست بهترین راه ا نتخاب حد وسط و رعایت تعادل در میزان انتخاب مواد غذایی و داشتن ا نتخاب های غذایی صحیح می باشد.بنا براین با برنامه ریزی و آمادگی قبلی می توان در مهمانی شرکت کرده و از بودن در کنار ا قوام و دوستان لذت برد و در عین حال ، کنترل قند خون در دیابت را نیز فراموش نکرد.در این جا به نکاتی اشاره می شود که با رعایت آن ها در مهمانی هاکنترل قند خون کار سختی نیست.

انتخاب های غذا یی سالم داشته باشید

شرکت در مهمانی ها به معنی کنار گذاشتن غذای سالم و خوردن غذاهای چرب و شیرین نیست.همیشه با کمی دقت می توان انتخاب غذایی درست داشت.سهم بیشتری ازبشقاب خود را به سبزی جات خام ، پخته و سالاد اختصاص دهید.گوشت های کبابی را به خورشت های چرب ترجیح دهید.ازته دیگ ته چین و کوکو صرف نظر کنید یا به میزان کم اکتفا کنید.درصورت سرو سوپ حتما" قبل از غدا میل کنید.از مصرف سس های چرب و نوشابه و یا نوشیدنی های پر کالری صرف نظر کنیددر کیک ودسر با همراه خود شریک شوید.

زمانی به مهمانی بروید که خیلی گرسنه نباشید.

داشتن  یک میان وعده سبک مانند یک لقمه کوچک نان و پنیر یا یک عدد سیب می تواند اشتها و ولع شما را برای خوردن کمتر کند و به این ترتیب میتوانید  اعتدال را در خوردن بهتررعایت کنید.معمولا" رعایت تغذیه صحیح و داشتن ا نتخاب های درست غذایی در زمان گرسنگی کمی مشکل است و وسوسه  برای خوردن غذاهای ناسالم بیشتر است.بنابراین به عنوانی یک توصیه کلی  هیچ وقت گرسنه به مهمانی نروید.

بعد از غذا یک پیاده روی نیم سا عته برای خود در نظر بگیرید

معمولا" بعد از مهمانی هایی که ، انواع غذاها در دسترس است و شما هم از همه غذاهها حتی به میزان  کم چشیده اید ، داشتن یک پیاده روی کوتاه نیم ساعته به هضم بهتر غذا کمک می کند و قند خون 2ساعته بهتر است در درازمدت به کنترل بهتر دیابت و پیشگیری از عوارض آن کمک می کند.

قند خونتان را چک کنید

2ساعت بعد از صرف غذا قند خون خود را چک کنید.به صرف شرکت در مهمانی واحیا نا زیاده روی در خوردن غذاها ،از چک کردن قند خون صرف نظر نکنید.چک کردن قند خون 2ساعته به شما آگاهی بهتری از وضعیت دیابت تان می دهد و اثر مواد غذایی مختلف به میزان قند خون را در بدنتان نشان میدهد وراهنمای خوبی برای شما در مواجهه با شرایط مشابه است.

از پیش آمادگی داشته باشید.

بهتر است بدون توجه به اینکه در مهمانی چه غذاهایی ممکن است سرو شودلقمه ای مناسب (نان و پنیر و سبزی یا نان و مرغ و کاهو)همراه داشته باشید که اگر امکان خوردن غذاهای مهمانی نبود بتوانید لقمه خود را بخورید.در صورتی که میزبان آشنا است و از رژیم غذایی شما آگاهی دارد بد نیست که در مورد غذای مهمانی از او پرس و جو کنید.معمولا" درهمه مهمانی ها، سوپ سالاد و غذاهای کبابی موجود می باشد.ولی با این حال آگاهی از منوی مهما نی برای آمادگی بهترتوصیه میشودبرای دسر نیز می تواند از شیرین کننده های رژیمی که به دو دسته کالریزا(فروکتوز سوربیتول ومانیتول ) وغیر کالری زا(مثل اسپارتام ) تقسیم میشوند استفاده کرد.دسته اول حاوی کالری و انرژی زا هستند و بنابراین مصرفشان باید حساب شده باشد تا منجر به اضافه وزن نشود.در تهیه کیک و شیرینی و مربا میشود از این گروه استفاده کرد.گروه دوم هم دارای کالری نیستند و مشکل اضافه وزن را نداریم و قدرت شیرین کنندگی آن ها بیشتر از شکرمعمولی است.ولی بعضی از این شیرین کننده ها مانندآسپارتام در ا ثر حرارات زیاد اثر شیرین کنندگی خود را از دست می دهند و نمی توان در تهیه کیک از آنها استفاده کرد.می توانید با استفاده از اینمواد کیک وشیرینی تهیه کنیدو با خود داشته باشید یا اینکه همراه خود برای شیرین کردن چای و یا قهوه داشته باشید.
 
برای دانلود مقاله کلیک کنید
 
                                                                   فخری پوراسماعیل فر
          کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) فومن
 
تاریخ آخرین به روزرسانی : 1395/05/26

کد رژیم سلامتی

محاسبه ی شاخص توده ی بدنی
وزن به کیلوگرم
قد به سانتی متر
شاخص توده ی بدنی

بازه ی وزنی مناسب شما

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

تاریخ آخرین به روزرسانی : 1392/12/18

 

فایل

نرمشهای محل کار

دانلود

بعد از اینکه فایل را دانلود نمودید آن را از حالت فشرده خارج نمایید. فایل اصلی را تغییر نام دهید و در  ‌اضافه نمایید.این برنامه نیاز به نصب ندارد و فقط کافی است که هر روز روی آن دابل کلیک کنید. نشانه فعال شدن آن هم این است که به صورت قلب در گوشه سمت راست مانیتور در قسمت آیکن ها به صورت ضریان نمایش داده می شود.

تاریخ آخرین به روزرسانی : 1395/05/26
 
     
 
 
آمار مراجعات
آمار این صفحه  امروز:   1  دیروز:   4  کل مراجعات:   740