پنجشنبه 27 دی 1397
EN
تاریخ 1397/04/04     تعداد دفعات مشاهده 103 بار     ساعت 12:16:30     گروه خبري پیام تندرستی

مدیر اورژانس گیلان در خصوص پیشگیری از گرما زدگی نکاتی را ارائه کرد.

دکتر پیمان اسدی رییس مرکز فوریتهای پزشکی در گفتگو با روابط عمومی مرکز گفت: کودکان، سالمندان و زنان باردار با توجه به شرایط جوی استان گیلان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند گرمازدگی می تواند در مراحل پیشرفته بسیار خطرناک باشد .

اختلال در مکانیسم های طبیعی تنظیم دمای بدن میتواند باعث گرمازدگی شود.گرمازدگی می تواند باعث اختلال در جریان خون بدن شده و سر انجام شوک خفیف ایجاد کند.این امر توسط تجمع خون در عروق زیر پوستی ناشی می شود، که باعث دور شدن جریان خون از ارگان های اصلی بدن می گردد.در چنین مواردی دمای پوست بیمار عادی تا خنک رنگ پریده یاخاکستری و عرق کرده خواهد بود.

هایپر ترمی نوعی اورژانس تهدید کننده حیات است ایشان افزود: با توجه به بالارفتن میزان گرما به همراه رطوبت بالا در فصل تابستان ، چنانچه علایم و نشانه های گرمازدگی را بشناسیم می توانیم از بروز آن در خود و اطرافیان جلوگیری کنیم.

علایم و نشانه های گرمازدگی:

از دست دادن اشتها،تهوع یا استفراغ -ضعف یا بی حالی-سرگیجه -نبض سریع-تنفس عمیق و سریع-سردرد_ تغییر وضعیت هوشیاری و در نهایت تشنج

پوست ممکن است مرطوب و رنگ پریده بوده و دمای آن عادی یا داغ و خشک و یا مرطوب باشد

دکتر اسدی در ادامه یادآور شد: پاسخ بدن در این شرایط افزایش تعریق-کاهش تولید انرژی-تغییر رفتار در فرد-اختلال در پاسخ میتواند باشد

وی با اشاره به اینکه با افزایش گرمای هوا، موارد ناشی از گرمازدگی افزایش می‌یابد گفت:

برای جلو گیری از گرما زدگی در فصل گرم سال به نکاتی که اشاره می شود دقت کنید:

-از پوشیدن لباسهای ضخیم که مانع تعریق و دفع گرما می شود، خودداری کنید.

-به یاد داشته باشید در فعالیتهای ورزشی گروهی، گرما زده شدن یکی از افراد به معنای در خطر بودن دیگران است، در چنین مواقعی به سرعت اقدامات اولیه برای خود و سایر افراد را انجام دهید، در روزهای گرم قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید.

- وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، مصرف مایعات را بیشترکنید.

-به طور کلی در تابستان و هوای گرم مصرف مایعات را بیشتر کنید و از مصرف چای، قهوه و انواع کولاها که باعث از دست دادن بیشتر مایعات می شوند خودداری کنید.

- از سبزیجات و میوه جات به نسبت غذاهای چرب و دیر هضم و یا دارای پروتئین بالا، بیشتر استفاده کنید.

- ساعات (12 تا 15 ) که شدت گرما در تابستان بیشتر است در صورت امکان از منزل بیرون نیایید.

- چنانچه در ساعات گرم بیرون از منزل هستید، کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

- در هوای گرم پنجره ها را باز کنید یا از یک سیستم خنک کننده مثل پنکه، کولر و فن استفاده کنید.

-چنانچه در هوای گرم ورزش می کنید، سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود و یا عصر که هوا خنک است انجام دهید.

رییس فوریتهای پزشکی در خاتمه گفت:

باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم ، اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند

چنانچه یکی از اعضاء خانواده شما ، پوست خشک و داغ داشت یا دچار هذیان، تشنج و یا عدم هوشیاری شد، سریعا” با اورژانس115 تماس بگیرید و در مدت زمانی که منتظر رسیدن پرسنل فوریتهای پزشکی هستید، فرد را در وضعیت خوابیده به محل خنک انتقال دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید.

توسط کیسه آب سرد که روی گردن، شانه و کشاله ران او قرار میدهید، او را خنک کنید. مرتبا” او را باد بزنید

از دادن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد خود داری کنید. اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو بخوابانید و ازخوراندن مایعات یا هر نوع مواد خوراکی به وی اجتناب کنید.

در انتها دکتر پیمان اسدی با آرزوی سلامتی برای همه شهروندان افزود: با رعایت نکاتی که توصیه شد از گرمازدگی در خود و افراد خانواده پیشگیری کرده و روزهای گرم تابستان را با سلامت پشت سر بگذرانید.

نظرات کاربران
نظرشما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :