تاریخچه تشکیل و شروع فعالیت آموزش های
الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1362 با تشکیل و تاسیس وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیتهای خود را به طور مستقل آغاز نمود. بهرهگیری
از ابزارها و روشهای نوین، با هدف توسعه دامنه و ارتقا کیفیت آموزش در سطوح عالی
آن، برای مسئولین این دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و میباشد.
با توجه به ضرورت گسترش کمی و کیفی آموزش الکترونیکی در
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این مرکز با بهرهگیری از آخرین دستاوردهای فناوری
اطلاعات و با هدف پذیرش دانشجو در قالب دورههای الکترونیکی، در سال 1390 زیر نظر ریاست دانشگاه شروع به فعالیت
نمود. اهداف اولیه تاسیس این مرکز به شرح زیر می باشند:
- تحول در شیوه های آموزش دانشگاهی و دورههای تحصیلی و
کاربردی به شیوه الکترونیکی
- انجام بخشی از رسالت دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص
کشور
- استفاده گسترده از فناوری های نوین در آموزش با توجه به
نیازهای جامعه، صنعت و سازمانها به آموزش منعطف و در دسترس
- افزایش و گسترش کمی و کیفی دسترسی به آموزش عالی
- ارائه مدل آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با
استانداردهای مربوطه در تدوین، تولید، ارائه و ارزیابی آموزش نوین
- ترویج فرهنگ کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای
آموزشی و پژوهشی دانشگاه
سیر تکاملی مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه
علوم پزشکی گیلان
از سال 89 نیاز سنجی در رابطه با آموزش الکترونیکی از اعضای
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. پس از برگزاری جلسات کمیته تشکیل
شده در این خصوص، و کسب موافقت از ریاست دانشگاه، برنامه ریزی های لازم جهت راه
اندازی انجام گرفته و پس از آن جلساتی با حضور نمایندگان شرکت های طراح سامانه
یادگیری الکترونیکی برای ارائه دمو و توضیحات برگزار شد. یکی از شرکت ها با توجه
به نیاز دانشگاه انتخاب شد. در اوایل سال 1390 سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی
بطور رسمی در دانشگاه
زیر نظر مرکز مطالعات و توسعه آموزش
پزشکی گیلان راه اندازی گردید. از نیمسال اول سال تحصیلی 1390 ، چند دوره کارگاه
آموزشی بصورت الکترونیکی از طریق مرکز مطالعات جهت توانمند سازی اساتید و نیز چند
دوره به روش ترکیبی جهت دانشجویان توسط اساتید برگزار گردید.
از اسفند سال 92 آماده سازی زیر ساخت های مناسب شامل خرید Storage و سرورهای مجازی و
تخصیص پهنای باند مناسب و فضای فیزیکی شامل مرکز ساخت محتوا، سالن مجهز به دوربین
و اتاق فرمان صورت پذیرفت. پس از آن با خرید نرم افزار های پیشرفته LMS ، Adobe Connect برای وب کنفرانس
بصورت جدی شروع به کار کرد.
در سال 95 دوربین وب کنفرانس برای همه دانشکده ها تهیه و یک
کلاس در هر دانشکده با دوربین وب کنفرانس تجهیز و اکانت کاربری وبینار برای آنها
تخصیص داده شد.
کارگاه های آموزشی زیادی از آن زمان جهت توانمند سازی اساتید
تحت عناوین آشنایی با سامانه lMS، آشنایی با روش های ایجاد محتواهای
الکترونیکی، آشنایی با روش های یادگیری الکترونیکی، آشنایی با وبینار، کارگاه
آشنایی با نرم افزار Articulate
Storyline برگزار شده است
(دو دوره با امتیاز آموزش مداوم برگزار گردید). همچنین کارگاه یکروزه ای تحت عنوان
کارگاه ساخت محتوای الکترونیکی در آموزش Student
– Centered در جشنواره مطهری
سال 94 برای اساتید علاقمند از کل کشور و همچنین در دانشکده پزشکی بیرجند برگزار
شد.
سامانه LMS روز به روز بیشتر در این دانشگاه موردتوجه
اساتید قرار میگیرد. در حال حاضر بخشی از دروس رشته های پرستاری(خانم موسوی، دکتر
زمینی)، پزشکی(دکتر نصیری، دکتر بهادری، دکتر زمینی، دکتر فغانی، دکتر انصار)،
دندانپزشکی(دکتر جهاندیده) بصورت کلاس های مجازی و بخشی از آزمون های میان ترم در
این سامانه برگزار میشوند.
در سال 95 سامانه MOOC دانشگاه راه اندازی شد و کارگاه یک روزه ای
جهت آشنایی اعضای هیئت علمی علاقمند با MOOC برگزار گردید. هم اکنون چند دوره و آزمون
میان ترم در این سامانه برگزار میشوند.
سامانه لاگ بوک الکترونیکی با آدرسtabib.gums.ac.ir و
سامانه آزمون الکترونیکی با آدرس
eazmoon.gums.ac.ir و سامانه مدیریت
کارگاه های آموزشی با آدرس Workshop.gums.ac.ir نیز اخیراً در این دانشگاه راه اندازی شده
اند.
ماموریت و رسالت مرکزآموزشهای الکترونیکی دانشگاه
علوم پزشکی گیلان(Mission)
این مرکز در راستای حرکت به سوی چشم انداز خود برنامه های زیر را
دنبال می کند :
- ایجاد رشتههای تحصیلی مجازی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
- پذیرش دانشجو در این رشتههای آموزش پزشکی
مجازی و یادگیری الکترونیکی مجازی
- برگزاری دورههای مجازی مشترک بین المللی
- توسعه فرهنگ استفاده از IT در
بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ارائه خدمات و امکانات سامانه آموزش
الکترونیکی در سطح دوره های حضوری در قالب طرح دوره های تلفیقی
- تولید محتوای الکترونیکی مطلوب و برگزاری برخی دروس پرمخاطب
دوره های حضوری بصورت کاملا الکترونیکی
- بستر سازی فرهنگی، فنی و تخصصی در راستای تبیین، ترویج و
تحقق تفکر آموزش الکترونیکی در دانشگاه تاکید بر انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی
و کاربردی به عنوان زیربنای فعالیت های مرکز
- ارزیابی مستمر و تضمین کیفیت مداوم برنامه ها و خدمات طراحی
فعالیت های پژوهشی، مطالعات تطبیقی و بهره مندی از الگوهای موفق در دانشگاههای
پیشرو در حوزه آموزش الکترونیکی
- برگزاری کارگاه های دانش افزایی مستمر به منظور آشنایی
اساتید دانشگاه با فرهنگ، ابعاد و امکانات وسیع آموزش های الکترونیکی
دورنمای حوزه فعالیت و خدمات مرکز
- ایجاد جریان
بهره برداری از فناوری اطلاعات در همه فعالیتها)مخصوصا
آموزش، پژوهش و تربیت(
- تبدیل جریان
آموزش الکترونیکی از صرف ویدیو کنفرانس به یادگیری دانشجو محور (تولید محتوا
و استاندارد آموزش)
- ارتقاء
کیفیت یادگیری و آموزش
- رویکرد فعال
برای برگزاری دوره های تخصصی و مهارتی آزاد و برگزاری دوره های مجازی کاربردی
و مهارتی کوتاه مدت
- ارائه دوره
های تحصیلی الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری
- بهره برداری
همه کلاسهای دانشگاه از مزایای یادگیری تلفیقی (Blended)
- ارائه دروس
پر مخاطب دوره های حضوری دانشگاه به شیوه کاملا الکترونیکی
- تولید
محتوای الکترونیکی قابل استفاده در سطح دانشگاه و کشور
- برگزاری
وبینارهای تخصصی و پشتیبانی از جلسات به صورت پخش زنده الکترونیکی
- راهبری شبکه
اجتماعی دانشگاه گیلان