جمعه 4 خرداد 1397
EN

 
 
قوانین و ضوابط
  

مقررات و ضوابط ارائه دروس بطور مجازی (الکترونیک)

با توجه به راه اندازی سامانه یادگیری الکترونیکی، در دفتر آموزش الکترونیک مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه و آغاز کاربری گسترده اعضای هیات علمی دانشگاه از این سیستم، در صورت تایید مدیر گروه آموزشی ، معاون آموزشی و مدیر EDO دانشکده مربوطه و پس از تصویب در دفتر آموزش الکترونیک مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، استاد متقاضی مختار است در دروس نظری تا حداکثر چهار هفدهم از ساعات درسی واحد مورد نظر را به صورت الکترونیک و مجازی،  بدون تشکیل کلاس حضوری ارائه نماید.

تبصره: اضافه کردن ساعت درس نظری از طریق الکترونیک به بیش از چهارهفدهم، در شرایط خاص و با مجوز واحد آموزش الکترونیک مرکز توسعه و مطالعات آموزش علوم پزشکی دانشگاه امکان پذیر خواهد بود.

 بدیهی است در تدریس بطور الکترونیک، ارائه طرح درس مشتمل بر بخش های معرفی درس، اهداف کلی، ویژه و رفتاری، محتوای آموزشی هر جلسه، منابع درسی، نحوه ارائه محتوا در سامانه الکترونیک، شیوه ارزشیابی، و استفاده از روشهای کمک آموزشی  الزامی است.

در رابطه با برگزاری کارگاه های مجازی جهت توانمندسازی اساتید، پس از تایید ضرورت اجرای کارگاه و ارزیابی محتوای آموزشی مربوطه توسط مسئول حوزه توانمندسازی اساتید و مدیر دفتر توسعه دانشکده،  محتوای آموزشی کارگاه جهت تایید نهایی به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ارسال خواهد شد و پس از تایید نهایی در سامانه یادگیری الکترونیک ارائه می شود. البته ارائه اهداف و برنامه آموزشی کارگاه نیز ضروری می باشد.

اعضای هیئت علمی متقاضی تدریس مجازی باید با موارد ذیل آشنایی داشته باشند:

اصول و مبانی کامپیوتر

نرم افزار  offic (word, power point)

اینترنت و موتورهای جستجوگر

پست الکترونیک، سرویس ارتباط مجازی مانند وبلاگ، چت، انجمن بحث

زبان انگلیسی (خصوصا تخصصی)

لازم به ذکر است که گذراندن کارگاه آموزشی کار با سامانه یادگیری الکترونیک دانشگاه که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه برگزار می شود برای اساتید ضروری است.

نکات قابل توجه در تدریس مجازی (الکترونیک)

1- دروس نظری مرتبط با دروس عملی قابل ارائه بصورت الکترونیک هستند.

2- آن دسته از دروس نظری قابل ارائه به صورت مجازی هستند که فعالیت کلاسی خاص و یا حضور در بخش،  آزمایشگاه یا کارگاه که مستلزم تعامل  و حضور فیزیکی استاد و دانشجو است را نداشته باشد.

3- ایجاد فرمت مجازی درس همراه با ادامه کلاس آموزش حضوری مغایرت ندارد.

4- محاسبه حق التدریس اساتید، مشابه فرمول تدریس دروس حضوری است. بدیهی است که محاسبه تعداد ساعت تدریس الکترونیک (مجازی) اعضای هیئت علمی بر اساس میزان فعالیت ثبت شده ایشان بر روی سامانه یادگیری الکترونیکی، و بر اساس ارزشیابی اعضای کمیته علمی آموزش الکترونیک  دانشگاه می باشد.

5- حضور و غیاب دانشجویان در فضای آموزشی همزمان(Synchrone) به عهده استاد مربوطه است.

6- طول مدت ارائه محتوای درسی (با فرمت صوتی، انیمیشن و ویدئویی) برای هر جلسه باید معادل تدریس ساعت تدریس حضوری باشد

 

لازم به یادآوری است که موارد ذکر شده در مورد ارائه کارگاه های آموزشی نیز مشابه می باشد.

نحوه ارزشیابی دانشجو

استاد می تواند به صلاحدید خود از یک یا تلفیقی از روشهای ارزشیابی ذیل استفاده نماید:

1-  آزمون آنلاین سوالات چندگزینه ای، کوتاه پاسخ و ... (در مواردیکه فیدبک آنی برای آزمون برنامه ریزی شده باشد طراحی سوال به صورت چندگزینه ای می باشد)

2- معرفی کیس (ها) و یا مشکل (ها) و سپس طرح چند سوال مرتبط (جهت پاسخ دهی- حل مسئله- تحلیل موضوع و ...)

3- انجام پروژه تحقیقی و ارائه گزارش در موعد مقرر

4- جستجو و ارائه منابع اینترنتی

5- نوشتن مقاله در رابطه با موضوع مطرح شده

لازم به یادآوری است که تعداد سوالات مطرح شده  و تکالیف محول شده توسط استاد، باید با محتوای درس هماهنگی داشته باشد.


 


           برخی از آزمونهای آنلاین در مرکز کامپیوتر و با نظارت اجرا خواهد شد.

 

تاریخ آخرین به روزرسانی : 1397/02/26
 
     
 
 
آمار مراجعات
آمار این صفحه  امروز:   0  دیروز:   0  کل مراجعات:   767