سایت اصلی دانشگاه |  دوشنبه 18 فروردین 1399 English
جستجو:  
تاریخ 1398/12/23     تعداد دفعات مشاهده 17 بار     ساعت 11:09:16     گروه خبری اخبار شبکه بهداشت و درمان املش

عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلا به این ویروس بیماریهای زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، بیماریهای قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

 توصیه های تغذیه برای پیشگیری از بیماریهای تنفسی و کرونا

عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلا به این ویروس بیماریهای زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، بیماریهای قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است. کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد .با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا ، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم ، گل کلم ، شلغم ، فلفل سبز و فلفل دلمه ای ، جعفری ، پیازچه ، شاهی ، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند . بعنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. هویج و کدو حلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند . بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی ها ( بجز سبزیهای نشاسته ای ) و حداقل 2 واحد میوه توصیه میشود .کودکان زیر 5 سال ، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت نمایند .هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند . از هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود . مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه میشود . از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود .  استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است .  کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند . از منابع غذایی این 2 ریز مغذی مثل حبوبات بعنوان جایگزین مناسب گوشت ، شیر و لبنیات و سبزیهای برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود . از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده ( مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کبابهایی که مغز پخت نشده اند ) خودداری شود .  از خوردن غذا ومایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خودداری شود .  در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید ، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید . از جوانه ها گندم ، ماش و شبدر که حاوی ویتامین C هستند در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید . از میوه های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار ، پرتقال های تو سرخ ، گریپ فروت و ... استفاده کنید .به خاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد .